Hellup: Mijn banden slijten scheef af

Autobanden
Autobanden: Wat bepaalt of een autoband goed of slecht is?
16 augustus 2018
Welk merk banden is nou het beste?
Welk merk banden is nou het beste?
16 november 2018
Laat alles zien

Hellup: Mijn banden slijten scheef af

banden slijtage

Banden slijtage

Wanneer je banden een zoemend afrolgeluid maken, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je er sprake is van zaagtandslijtage. Bij deze vorm van slijtage is er sprake van scheef afgesleten banden. Je kan deze banden herkennen door te voelen met je hand. Als je met je hand glijdt over het loopvlak van de band zal je een verschil voelen. Aan de binnenkant is het profiel helemaal of deels verdwenen en is het dus dunner. Scheef afgesleten banden komt vaker voor bij sportieve banden en meestal op de wielen die niet worden aangedreven.

Wat is de oorzaak?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor zaagtandslijtage. De meest belangrijke factor is een juiste uitlijning van de banden. Als de banden onjuist uitgelijnd zijn, dan is de belasting op de band niet goed verdeeld en is er meer kans op onregelmatige slijtage. Door een onjuiste bandenspanning zakt de band meer door en wordt de schouderbelasting groter. In combinatie met een groot toespoor wordt de kans op zaagtandslijtage groter. Een derde factor dat een rol kan spelen is het gebruik van de auto. Een sportieve rijstijl zorgt voor een snellere slijtage van de banden dan een rustige rijstijl. Ten slotte speelt de bandkeuze ook een rol in de slijtage. Een band met een profiel met gesloten schouders geeft minder kans op zaagtandslijtage.

Wat kun je er aan doen?

Als je banden al scheef afgesleten zijn, zijn er twee opties. Optie één is het vervangen van de banden. Meestal is dit ook de meest verstandige optie. Een andere optie is om de banden te trimmen. Dan wordt de band aan de kant waar nog wel genoeg profiel zit een stuk profiel verwijderd, zodat je band weer mooi egaal is. Echter is dit niet altijd mogelijk, omdat er simpelweg niet meer voldoende profiel is. Daarnaast is dit altijd een tijdelijke oplossing, want de band heeft nu minder profiel en als de oorzaak niet goed is aangepakt, kan er weer zaagtandslijtage ontstaan.

Hoe voorkom ik zaagtandslijtage?

Gelukkig zijn er ook manieren om zaagtandslijtage te voorkomen. Zorg ten eerste voor een goede uitlijning. Het kan ook helpen om de positie van de banden te verwisselen na 7500 tot 10.000 km. Verhoog de bandenspanning met 10 tot 15% dan de aangegeven adviesspanning. De adviesspanning van de autofabrikant is namelijk meer gericht op comfort dan op het voorkomen van slijtage van de banden. En ten slotte, rij gewoon rustig door de bochten en trek niet te snel op, dan voorkom je een hoop gedoe en risico’s.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *