Een auto onderhouden, 10 feiten en fabels!

auto-onderdelen regelmatig checken
Deze auto-onderdelen regelmatig checken, een must
30 mei 2020
Zomeronderhoud voor de auto
Zomeronderhoud voor de auto, zo pak je dat goed aan!
30 juni 2020
Laat alles zien

Een auto onderhouden, 10 feiten en fabels!

auto onderhouden

Auto-onderhoud

Er doen helaas heel wat verhalen de ronde over het juiste onderhoud van auto’s. En al die verhalen verschillen behoorlijk. Jij wilt natuurlijk alleen maar het beste voor je bolide dus we nemen jou ook niks kwalijk. We zetten een hoop fabels en feiten over een auto onderhouden voor je op een rijtje!

Een hoge bandenspanning is goed

Een behoorlijk hoge bandenspanning kan voor je wegligging behoorlijk wat roet in het eten gooien. Je hebt veel minder grip! Kijk naar de voorgeschreven bandenspanning vanuit de fabriek of laat je banden bij een betrouwbare garage op spanning brengen.

Veel olie, dat smeert goed

Veel mensen denken dat het goed is het motorblok tot de nok toe te vullen met olie, want droog lopen dat kan natuurlijk niet. Inderdaad, maar als je het veel te vol vult, dan wordt het motorblok alleen maar enorm vies en dan houdt de auto er vrij snel mee op.

Piepende remmen

Er wordt vaak gedacht dat piepende remmen horen bij de auto. Ga er niet klakkeloos vanuit dat je remmen goed zijn. Er kan een remklauw vastlopen en die moet dan vervangen worden!

De auto staat stil dus die slijt niet, toch?

Helaas, een auto slijt ook als hij stil staat. Rubbers drogen uit, banden worden langzaam minder rond en lampenkappen oxideren door weer en wind.

Een airco in je auto vermindert de kans op een ongeluk

Dat is dan weer waar. Hoe dan? Het is niet de auto zelf die veiliger is gebouwd met een airco. Het is geen bumper. Maar de automobilist blijft veel alerter door een airconditioning in het voertuig.

De airco gaat een leven lang mee

Klopt. In theorie dan. Regelmatig je auto onderhouden is goed voor de airco en dan zou die in principe een leven lang mee moeten kunnen.

De distributieriem vervangen hoeft niet, hij loopt niet zoveel

Zoals we net al aangaven, een auto slijt ook bij stilstand. Veel garages hebben het alleen maar over de kilometers waarna je een riem moet vervangen, maar omdat rubbers kunnen uitdrogen is het zeer aan te raden de distributieriem elke 5 a 7 jaar te vervangen. Als de riem knapt heb je namelijk veel motorschade tot gevolg.

Een distributieketting is vrij van onderhoud

Dat is helaas een fabel. Wel gaat een ketting veel langer mee en is die veel sterker. Dat betekent dat die niet zo breekbaar is als een riem. Een nadeel is wel, dat het wat minder zuinig rijdt omdat een ketting nou eenmaal een stuk minder soepel is en meer weerstand biedt.

Bij een APK vinden ze altijd wel wat

Deels waar. Zeker auto’s op leeftijd hebben eigenlijk altijd wel iets (kleins) onder de leden. Alleen is het niet altijd noodzakelijk hetgeen dat ze gevonden hebben direct te laten fiksen.

Ruitenwissers trekken strepen als ze versleten zijn

Klopt! Als de ruitenwisser versleten is dan kan het rubber zich niet goed meer hechten op het raam om het water weg te vegen omdat ze uitgedroogd zijn. Vervangen dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *