Of bel: 070-213 65 17
Home » Blog » tips voor banden » Een auto onderhouden, 10 feiten en fabels!
Er doen helaas heel wat verhalen de ronde over het juiste onderhoud van auto’s. En al die verhalen verschillen behoorlijk. Jij wilt natuurlijk alleen maar het beste voor je bolide dus we nemen jou ook niks kwalijk. We zetten een hoop fabels en feiten over een auto onderhouden voor je op een rijtje!
Een behoorlijk hoge bandenspanning kan voor je wegligging behoorlijk wat roet in het eten gooien. Je hebt veel minder grip! Kijk naar de voorgeschreven bandenspanning vanuit de fabriek of laat je banden bij een betrouwbare garage op spanning brengen.
Veel mensen denken dat het goed is het motorblok tot de nok toe te vullen met olie, want droog lopen dat kan natuurlijk niet. Inderdaad, maar als je het veel te vol vult, dan wordt het motorblok alleen maar enorm vies en dan houdt de auto er vrij snel mee op.
Er wordt vaak gedacht dat piepende remmen horen bij de auto. Ga er niet klakkeloos vanuit dat je remmen goed zijn. Er kan een remklauw vastlopen en die moet dan vervangen worden!
Helaas, een auto slijt ook als hij stil staat. Rubbers drogen uit, banden worden langzaam minder rond en lampenkappen oxideren door weer en wind.
Dat is dan weer waar. Hoe dan? Het is niet de auto zelf die veiliger is gebouwd met een airco. Het is geen bumper. Maar de automobilist blijft veel alerter door een airconditioning in het voertuig.
Klopt. In theorie dan. Regelmatig je auto onderhouden is goed voor de airco en dan zou die in principe een leven lang mee moeten kunnen.
Zoals we net al aangaven, een auto slijt ook bij stilstand. Veel garages hebben het alleen maar over de kilometers waarna je een riem moet vervangen, maar omdat rubbers kunnen uitdrogen is het zeer aan te raden de distributieriem elke 5 a 7 jaar te vervangen. Als de riem knapt heb je namelijk veel motorschade tot gevolg.
Dat is helaas een fabel. Wel gaat een ketting veel langer mee en is die veel sterker. Dat betekent dat die niet zo breekbaar is als een riem. Een nadeel is wel, dat het wat minder zuinig rijdt omdat een ketting nou eenmaal een stuk minder soepel is en meer weerstand biedt.
Deels waar. Zeker auto’s op leeftijd hebben eigenlijk altijd wel iets (kleins) onder de leden. Alleen is het niet altijd noodzakelijk hetgeen dat ze gevonden hebben direct te laten fiksen.
Klopt! Als de ruitenwisser versleten is dan kan het rubber zich niet goed meer hechten op het raam om het water weg te vegen omdat ze uitgedroogd zijn. Vervangen dus!