Of bel: 070-213 65 17
Home » Blog » tips voor banden » Zorg voor de juiste reserveband
Juiste Reserveband: Waarom een reserveband in Nederland niet verplicht is, maar waarom het wel verstandig is er altijd een in je kofferbak te hebben liggen.
En daar sta ik wéér!!! Exact 2 maanden na mijn eerste lekke band heb ik opnieuw prijs. Nou ja, prijs…..Ik zal mijn uitbarsting van daarnet niet herhalen, maar niets is zo frustrerend als op maandagochtend je auto aan de kant te moeten zetten omdat hij zo zwalkt. 2 maanden geleden vond ik het te gevaarlijk om te blijven staan waar ik stond, dus besloot ik gewoon door te rijden naar de dichtstbijzijnde garage. Dat kwam me op een stevige woordenwisseling met mijn man te staan (het was zíjn auto…).
Okay, dat was een domme actie. Ik ging op internet op zoek hoe ik dat een volgende, onverhoopte, keer op moest lossen (gezien de woordenwisseling had ik absoluut geen zin om uitleg aan manlief te vragen). We hadden namelijk allebei geen reserveband in onze kofferbak liggen! Al Googlend kwam ik erachter dat dit weliswaar niet verplicht is in Nederland, maar ook dat een reserveband de beste oplossing is bij een lekke band. Met een thuiskomertje mag je namelijk niet harder dan 80 km per uur en een bandenreparatieset werkt niet bij grote scheuren en kan bevriezen in de winter.
Dus ik schafte een degelijke reserveband aan. Samen met mijn man (het was ondertussen weer bijgelegd) had ik uitgezocht waaraan een reserveband moet voldoen. Zo moet hij bijvoorbeeld dezelfde maat hebben als je andere banden. Is dit niet het geval, dan kun je moeilijk in een rechte lijn rijden en zal het stuur een kant op trekken. Daarnaast, en dat is wettelijk bepaald, mag een auto maximaal 3 verschillende soorten bandenmerk en -types gemonteerd hebben. Als laatste werd geadviseerd de bandendruk van de nieuwe aanwinst te testen.
Om nou te zeggen dat ik blij was vanochtend gaat iets te ver, maar ik heb wel met een goed gevoel m’n reserveband onder mijn auto gezet. Want hoe dát moest, wist ik dan weer wél!